Symposium over kwalitatief onderzoek rond kinderen, jongeren en zorgprofessionals
Samenvatting
Op 14 februari 2014 vond in Groningen het symposium plaats over kwalitatief onderzoek rond
kinderen, jongeren en zorgprofessionals. Het symposium had als doel jonge onderzoekers uit
verschillende onderzoeksvelden met elkaar in contact te brengen en ervaringen uit te wisselen op het
gebied van (kwalitatief) onderzoek.
Een groep van ongeveer 35 jonge/beginnende onderzoekers van
uiteenlopende disciplines nam deel aan het symposium. Zo waren onder anderen onderzoekers vanuit de
psychologie, humanistiek, (ortho)pedagogiek, sociologie en sociale geografie
vertegenwoordigd.
De dag werd geleid door Hans Grietens (Rijksuniversiteit Groningen). In de
ochtend vonden er twee lezingen plaats van onderzoekers actief op het gebied van kwalitatief
onderzoek. Greetje Timmerman (Rijksuniversiteit Groningen) verzorgde een lezing waarin zij stilstond
bij de ontwikkelingen op het terrein van de kwalitatieve wetenschappen van de afgelopen decennia.
Zij eindigde haar lezing met de constatering dat kwalitatief onderzoek wellicht
salonfähig is geworden. Hierna hield Hubert van Puyenbroeck (Vrije
Universiteit Brussel) een lezing over zijn ervaringen met het gebruik van kwalitatieve
onderzoeksmethodologie in zijn onderzoek naar kinderen die te maken krijgen met
jeugdbeschermingszaken.
Vlak voor de lunch werden de deelnemers ter voorbereiding van het
interactieve middagprogramma kort opgewarmd, door met elkaar ‘over de lijn’ te gaan.
Velen kennen dit concept door het populaire KRO-programma ‘Over de streep’, waarbij
presentator Arie Boomsma middelbare scholieren confronteert met hun onderlinge sociale interacties.
In de context van het symposium werden de deelnemers stellingen voorgelegd, waarbij ze over de lijn
konden stappen op het moment dat ze zich konden identificeren met de stelling. Bijvoorbeeld:
‘Ik maak gebruik van etnografisch onderzoek’ of ‘Ik sta aan het begin van mijn onderzoek.’ Deze activiteit droeg bij aan een informele sfeer en zorgde ervoor dat de deelnemers makkelijker kennis met elkaar konden maken.
In het middagprogramma werden parallelle round table-sessies gehouden waarin gediscussieerd werd overde thema’s onderzoeksmethoden, ethiek, kwaliteit en analyse van kwalitatief onderzoek.In deze sessies presenteerden twee verschillende onderzoekers kort hun onderzoek. Vervolgens discussieerde men aan de hand van de gegeven presentaties verder door over verschillende thema’s omtrent kwalitatief onderzoek. Lynn Louwe (Universiteit voor Humanistiek) en Elga Sikkens (Universiteit Utrecht) lieten zien dat je verschillende methoden kunt inzetten om onderzoek te doen bij kinderen en jongeren. Lynn presenteerde dit aan de hand van haar onderzoek naar het gebruik van creatieve methoden voor identiteitsonderzoek bij jongeren en Elga ging verder in op haar onderzoek naar de invloed van de opvoedingsomgeving op extreme idealen bij adolescenten. Tessa Verhallen (Universiteit Utrecht) en Sanne Visser (Rijksuniversiteit Groningen) gingen dieper in op de kwaliteit van kwalitatief onderzoek, respectievelijk met etnografisch onderzoek naar de jeugdbeschermingsmaatregelen bij alleenstaande moeders en met onderzoek naar de sociale en culturele achtergrond van eten. In de sessie van ethiek kwamen verschillende ethische dilemma’s naar voren tijdens de presentaties van Dorijn Wubs (Rijksuniversiteit Groningen) over haar onderzoek naar seksueel misbruikte pleegkinderen en Danielle Zevulun (Rijksuniversiteit Groningen) over haar onderzoek naar teruggekeerde asielzoekerskinderen naar Albanië en Kosovo. Wieke Dalenberg (Rijksuniversiteit Groningen) ging nader in op de fase van analyse van kwalitatief onderzoek aan de hand van haar onderzoek naar de ontwikkeling van vriendschap, intimiteit en seksuele vorming van adolescenten.
De dag werd afgesloten met een korte terugkoppeling van de verschillende sessies door de discussieleiders Tim Tausendfreund en Hans Grietens (Rijksuniversiteit Groningen). De hoop is uitgesproken om een vervolg aan de dag te geven, waarbij specifieker op bepaalde thema’s ingegaan kan worden.
© 2009-2021 Uitgeverij Boom Amsterdam
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.